Nagyon szeretek olvasni, illetve történeteket írni. Nem vagyok író, csak azt vetem a papírra, ami éppen a fejemben zajlik. A fantázia az egyik kapaszkodóm. Minden elmesélésnek van valóság alapja, azonban átalakítom úgy, hogy könnyebben fogyasztható legyen. Egy saját irodalmi blogot is létrehoztam az alkotásaimnak, hogy saját magamon kívül máshoz is eljusson az üzenetem.
Nemrégiben megkértem azt a néhány embert, aki követi a munkásságomat, hogy írjanak le szavakat, kifejezéseket, amiből nekem egy kisebb novellát kell létrehoznom. Nem mondom, nagyon érdekes ötletek érkeztek be hozzám. Az egyik ilyen volt a nyílt végű lízing maradványérték. Meglepett, de nem visszakozhattam. Elsőnek mindenképp utána kellett járnom a témának.
A FLOTTAUTO Lízing weboldalán egy igen széles tájékoztatás fogadott, hogy mit jelent a nyílt végű pénzügyi lízing, mi a kockázata. Ha egy cég úgy dönt, hogy autót lízingel, akkor három lehetőség közül tud választani. Operatív lízing, zárt végű pénzügyi lízing, nyílt végű pénzügyi lízing áll a rendelkezésre. Az utóbb említett azt jelenti, hogy a szerződés végén a lízingbevevőnek többek között elővásárlói és vevőkijelölési joga van, tehát nincs meghatározva, hogy pontosan kié lesz a tulajdonjog. Mindhárom opció hivatalos és legális, azonban a nyílt végű lízing esetében felmerülhetnek problémák.
A nyílt végű lízing maradványérték fogalmáról is szó esett. Az operatív lízingnél egy várható piaci értékkel számolunk az autó maradványértékének megállapításakor, a nyílt végűnél egy képzett értékről beszélünk, ami lehet akár a beszerzési érték 15-20 százaléka is. Ez a fajta lízing amúgy szolgáltatásnak minősül, az áfa levonható a havidíjból, illetve itt van lehetőség arra, hogy az autó a lízingbevevőhöz kerüljön.
Összefoglalva, ha egy cég autót lízingel, mely során havidíjak után levonható az áfa, akkor a szerződés végén a piaci ár töredékéért is hozzájuthat az autóhoz.
Mi történik, ha mindennek vége. Szintén három lehetőség közül választhatunk. Hagyjuk, hogy az autó a lízingbeadó tulajdonában maradjon. Lízingbevevőként megvesszük az autót a már korábban említett képzett, a piaci értéknél jóval alacsonyabb áron, vagy kijelölünk egy harmadik felet, aki hasonló feltételek mellett megvásárolja a gépjárművet.
Azonban van egy bökkenő. A NAV-nak nem biztos, hogy tetszeni fog. Van egy tételmondat, amit szeretnek betartatni. A termék, áru, szolgáltatás csak piaci áron cserélhet gazdát. Na, már most. Mi van, ha az adóhatóság azt gondolja, hogy egy tudatos adóelkerülés történt? Az ellenőr feltételezheti, hogy végig arra ment ki a játék, hogy a lízingbevevő jóval a piaci ár alatt szeretett volna az autóhoz jutni.
A FLOTTAUTO Lízing nem foglalkozik nyílt végű pénzügyi lízinggel. Egyrészről csak engedéllyel bíró hitelintézet vagy pénzügyi vállalkozás teheti meg, illetve az érdekük az, hogy az ügyfelek minél kevesebb kockázatnak legyenek kitéve.
Nem mondom, nehéz helyzetben voltam. Viszont, ahogy azt kell, már be is indult a fantáziám arról, hogy ezt a nagyon komoly témát hogyan fogom feldolgozni. A főszereplő egy cég feje lett, aki a munkahelyi autójával problémába ütközött. A megmentők, a hősök pedig a FLOTTAUTO Lízing munkatársai, akik szupererőkkel sietnek a kétségbeesett igazgató segítségére. A vége még nem forrta ki magát, de biztosan happy enddel zárom majd az utolsó sorokat.