Spórolj benzint a nyári gumival

Hogyan kapcsolódik össze a gumiabroncs és a fogyasztás kérdésköre?

Milyen mértékben tudja a gumiabroncs fajtája és minősége befolyásolni az üzemanyag fogyasztást?

Keressük meg a választ ezekre a kérdésekre!

A gördülési ellenállástól az üzemanyag költségekig

Anélkül, hogy középiskolai fizikaórát tartanék, vegyük át egy kicsit az autó működési elvének alapjait.

Most nem a belsőégésű motorra gondolok, hanem magára a földön való gurulásra.

Létezik ugyanis egy úgynevezett gördülési ellenállás, amit az autó kerekeinek le kell küzdenie ahhoz, hogy gurulni tudjanak – ezt tudják akár segíteni, akár hátráltatni a különböző állapotban lévő abroncsok.

Minél nagyobb az ellenállás, annál több üzemanyagot kell felhasználni, hogy az autó elindulhasson és haladhasson: a kimutatások szerint ez a teljes fogyasztás nagyjából 20%-át teszi ki. 

Hogyan lehet befolyásolni a gördülési ellenállást?

Régóta izgatta már az autós társadalmat, hogy vajon a mintázatok mennyiben befolyásolhatják az autó fogyasztását.

Főleg a téli gumi – nyári gumi kérdés kapcsán merült fel ez a leggyakrabban, ám a kutatások bebizonyították: nincs jelentős különbség a kettő gumiabroncs között ebben a tekintetben.

A sokak által tapasztalt magasabb téli fogyasztás sokkal inkább a hidegebb időjárásra vezethető vissza: minél alacsonyabb a kinti hőmérséklet, annál több energiára van szüksége a motornak, hogy elérje a megfelelő üzemi hőmérsékletét.

A fő fogyasztásbeli különbséget leginkább a gumi állapota, azon belül is a guminyomás jelenti: minél alacsonyabb a nyomás, annál kevésbé lesz kör alakú a kerék, így pedig sokkal nehezebben gurul a talajon.

A kutatási eredmények szerint, ha csak 0,2 barral kisebb a nyomás a kelleténél, az máris 1%-kal növeli a fogyasztást, 0,6 barral kevesebbnél pedig 4%-kal gyorsabban fogy az üzemanyag. 

A vezetési stílus is számít

Nem szabad kihagyni persze a képletből az emberi tényezőt sem: az, hogy hogyan vezetjük az autót, szintén beleszámít abba, hogy a végén milyen gyakorisággal kell tankolnunk.

A kiegyensúlyozatlan vezetés, a sok gyorsítás, lassítás, és a nem megfelelő sebességen való közlekedés mind hatással van arra, mennyi üzemanyagot kell felhasználnia 1-1 út során a motornak.

És még csak ezután jön az a kérdés, hogy mit szállítunk az autóban: folyton tele van pakolva, sőt, még tetőcsomagtartót is szoktunk szerelni rá?

Szerintem nem kell magyarázni, miért jelent ez problémát a benzinköltségekre nézve. 

Nem csak mi tehetünk a magas fogyasztásról

Nem csak mi tehetünk a magas fogyasztásról

Bármennyire is figyelünk a gumik állapotára, és a kiegyensúlyozott vezetésre, bizony vannak rajtunk kívülálló okok is, ami miatt kellemetlen összegeket kell kifizetni a benzinkutakon (és itt nem a folyamatosan növekvő árakra gondolok).

Az útfelület is komoly hatással vannak arra, milyen gördülési ellenállással kell szembenézniük a gumiabroncsoknak.

Minél egyenetlenebb és „puhább” az út, annál nehezebb dolga van a gumiknak is: ha két útvonal közül kell választanod, és az üzemanyagköltség is szempontnak számít, akkor érdemes a jobban kiépített mellett dönteni.  

kimte.hu