Az örök kérdés: téli, nyári, vagy négyévszakos?

Nincs olyan gumiabroncsokkal foglalkozó weboldal, ami ne foglalkozna ezzel az örök kérdéssel: kell foglalkozni a téli és nyári gumi váltogatásával, vagy meg lehet elégedni a négyévszakos nyújtotta kényelemmel is?

Azoknak, akiknek már a könyökükön jön ki ez a téma, röviden összefoglalom már most a lényeget: a négyévszakos gumi
• jobban teljesít a nyárinál télen,
• és a télinél nyáron,
• viszont rosszabbul a télinél télen,
• és a nyárinál nyáron.

Ennyire egyszerű: a köztes megoldásoknak megvan az a szépségük, hogy mindenre használhatóak, viszont van egy nagy hátrányuk: semmiben sem a legjobbak.

Mit tud a téli gumi?

Mit tud a téli gumi?

A téli gumi lágyabb, puhább keverékből készül, hogy még a legnagyobb hidegekben se tudjon megdermedni, és folyamatosan biztos tapadást tudjon biztosítani akár havas, akár jeges úton.

Mintázatán rengeteg lamellát találni, amiknek az a feladatuk, hogy jobban kapaszkodjanak az útra, emellett pedig a széles és mély mintaárkok felelnek a hó és a víz elvezetéséért az útból.

Ha ugyanezt a gumit a nyári kánikulában használjuk, akkor máris elveszíti előnyös tulajdonságait: a melegtől elveszíti tartását, eldeformálódik, ami sem a fogyasztás, sem a biztonság szempontjából nem elfogadható.

A nyári gumi keményebb anyagból készül, pontosan azért, hogy ne deformálódjon el a forró aszfalton.

Mintázatát tekintve a sűrű lamellázottság hiányzik, viszont ettől sokkal telítettebbek is a mintablokkok, amik így nagyobb felületen tudnak érintkezni az úttal.

A hosszanti és oldalirányú csatornáknak igen nagy szerepe van a víz elvezetésében, amivel elkerülhetők az aquaplaninghez kapcsolódó balesetek.

Ha azonban nyári gumit nem cseréljük le az ősszel, akkor a hidegben megmerevedik, elveszíti puhaságát és képtelen lesz megfelelően tapadni az útra.

És végül: a négyévszakos

És végül: a négyévszakos

A négyévszakos gumiabroncs a tökéletes keverék: a gumikeverék és a mintázat is tartalmazza mind a nyári, mind a téli jellemzőit.

Ennek köszönhetően egy bizonyos pontig tudja helyettesíteni mindkettőt – afölött azonban már össze sem lehet hasonlítani a teljesítményét velük.

Elsősorban azoknak éri meg négyévszakos gumit venni, akik keveset használják az autójukat, és a szélsőséges időjárási körülmények között meg sem kísérlik az autóvezetést.

Ezek alapján már te is láthatod, hogy a legszerencsésebb, ha azt a gumiabroncsot választod, ami az adott évszaknak, illetve a Te vezetési stílusodnak a megfelelő. 

kimte.hu